Home > Je huis opruimen

Je huis opruimen

De hulp van een professional organizer inroepen om thuis aan de slag te gaan, is voor veel mensen een hele stap. Want je huis opruimen, dat is iets dat je zelf zou moeten kunnen, zo is de gedachte. Maar zo simpel ligt het voor veel mensen helaas niet.

Energievreter

vrouw die moeite heeft haar huis op te ruimen

Een huis opruimen is vermoeiend. Niet alleen lichamelijk omdat je met spullen aan het slepen bent, nee, al die kleine en soms grote beslissingen putten je ook mentaal uit. Want voor jou zijn de dingen die je hebt verzameld waarschijnlijk niet zomaar gebruiksvoorwerpen, maar spullen waar je een plan voor hebt. Je wilt bijvoorbeeld een hobby uitoefenen of mooie dingen creëren. En hoewel je de voorwerpen misschien geen eigen ziel toedicht in de stijl van Marie Kondo, ga je er wel graag respectvol mee om. Zo maar iets weggooien of iets verspillen? Liever niet!

Maar wat moet je dan wel met al die spullen? Dat is een lastige vraag die je vaak niet zo maar kunt beantwoorden. Dus stel je de beslissing uit en stapelen de spullen zich op in je huis.

Hulp bij beslissen

Dat is nou precies waar een professional organizer je mee helpt: het doorhakken van die lastige knopen. Stap voor stap ruimen we samen op en help ik je een handige indeling te maken. Zodat jij uiteindelijk een huis hebt waar je lekker in kunt leven. Een huis waarin best ‘rommel’ gemaakt mag worden omdat je aan het eind van de dag de boel weer snel aan kant hebt. Een huis waar alles zijn eigen plekje heeft en dat er gezellig uitziet.
Zou dat niet fijn zijn?

Overigens zullen we tijdens die sessies vaak niet alleen maar je huis opruimen. Ook een overvolle agenda, ellenlange takenlijst en onrustig hoofd kunnen aan bod komen, omdat het vaak allemaal samenhangt.

Werkwijze

Op weg naar een opgeruimd huis

Een organizingtraject begint met een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Tijdens die afspraak vertel je me waar je tegenaan loopt en lopen we samen door je huis. Zo krijg ik een goed beeld hoe ik jou het beste kan ondersteunen oftewel wat jij nodig hebt om een opgeruimd huis te realiseren. Maar misschien belangrijker nog is dat jij kunt bepalen of er een klik is tussen ons.

Als dat het geval is, dan maken we een afspraak voor een organizingsessie en gaan we samen aan de slag op basis van een plan van aanpak. Zo’n organizingsessie duurt meestal 2 tot 3 uur, o.a. afhankelijk van jouw energie die dag. En na een organizingsessie zul je meestal behoorlijk wat ‘huiswerk’ hebben: spullen die je naar de Kringloop moet brengen of te koop gaat aanbieden, bijvoorbeeld.

Wat kost een opgeruimd huis?

Meestal is er meer dan 1 sessie nodig om je huis helemaal op te ruimen. Hoeveel precies is per huis, per persoon en situatie verschillend. Het is dan ook niet mogelijk om echt een prijsopgaaf voor een totaaltraject te maken. Meestal spreken we af dat we om gedurende een aantal sessies samen aan de slag gaan en bekijken we iedere keer hoe we verder gaan.
Wil je zelf een indicatie maken, kijk dan hier voor de tarieven.

Financiering vanuit PGB

Heb je een persoonsgebonden budget (PGB) dan kun je me ook inhuren vanuit dat budget. Professional organizing richt zich namelijk op het creëren en onderhouden van een gestructureerde en ordelijke omgeving en op het aanbrengen van meer structuur in het leven algemeen.

Meer behoefte aan structuur

Structuur is van groot belang voor iedereen en zeker voor mensen met bijvoorbeeld AD(H)D of autisme. Maar juist door de aard van de aandoening lukt het vaak niet om hun leef- en werkomgeving voldoende op te ruimen of voldoende structuur in hun patronen aan te brengen. Dan kan de gespecialiseerde begeleiding van een professional organizer uitkomst bieden.