Home > Meer tijd > Timemanagement tips > Ken jij het toverwoord voor succes?

Ken jij het toverwoord voor succes?

Je wilt iets veranderen en je bent optimistisch: dit keer ga je het anders doen! Beter, slimmer! Vanaf nu ga je écht beter prioriteiten stellen, laat je je niet meer afleiden en zul je echt aan je planning houden. 

Dat is natuurlijk een heel goed plan. Alleen, het loopt meestal slecht af met de meeste planningen. En voor je het weet is je optimisme omgeslagen in een dip of zelfs wanhoop. Zal het je dan nooit lukken? Jawel hoor, gebruik gewoon de tips die ik je hieronder geef en leer hoe je een goede planning maakt gebaseerd op de juiste prioriteiten.

Succesvol worden doe je door stil te staan

Het recept voor een goede planning

Als eerste heb je iets nodig dat bij ieder voornemen absoluut noodzakelijk is: doorzettingsvermogen. Ben jij bereid te doen wat nodig is?

De reden waarom zoveel voornemens en ook planningen jammerlijk mislukken, is dat de meeste mensen geen flauw benul hebben van wat nodig is om te slagen. Sterker nog: ze beginnen ergens aan zonder eigenlijk te weten waar ze naar toe willen.

Daarom hamer ik zo op FOCUS.

FOCUS is voor mij heel scherp hebben wat je wilt bereiken. En ook heel goed weten welke taken en activiteiten daar het meeste aan bijdragen. Als je dat weet, dan weet je ook of je genoeg doorzettingsvermogen hebt. Heb je dat niet, haal je voornemen dan van je lijst je af. Je zult het toch niet halen.

Ben jij realistisch genoeg?

“Nog effe dit!” en: “Joh, tijd zat!” 

Denk jij dat regelmatig? Om dan vervolgens in de problemen te komen qua tijd? Ik in ieder geval wel! Het blijft lastig, zelfs voor een expert als ik. Het tweede onmisbare ingrediënt voor een goed werkende planning is dan ook een gezonde dosis realisme. Want gek genoeg onbreekt het daaraan bij de meeste Nederlanders, hoe nuchter we ook zijn.

Iedere dag trappen we er weer in: we zetten veel te veel op ons takenlijstje, onze planningen zijn overvol en de agenda’s ook. Of andersom: die agenda’s zijn veel te leeg, want we vergeten de helft van onze activiteiten erin te zetten.

Ik ken heel veel mensen die het gevoel hebben dat ze continu achter de feiten aan lopen, omdat ze bijvoorbeeld de mail niet bijhouden. Die het gevoel hebben dat ze slecht presteren simpelweg omdat ze hun takenlijstje niet afkrijgen.

Ligt dat aan hun prestaties?
Volgens mij niet. Het ligt aan hun verwachtingen.

Wij verwachten van onszelf dat we alles gedaan krijgen wat we willen doen. Maar vergeten daarbij gemakshalve dat de dag slechts 24 uur biedt. De oplossing: gewoon minder plannen!
De meeste mensen halen hun planning niet omdat die planning te ambitieus is. Een goede planning bevat gewoon minder taken. En focus helpt je om je planning te beperken tot de dingen die er echt toe doen. De rest moet je gewoon laten.

Prioriteiten stellen betekent kiezen

Niets is zo lastig als minder doen. Raar maar waar. Want minder doen, betekent dat je keuzes moet maken. En dat vinden we vervelend. Echt ergens voor kiezen, dat doen we bijna niet meer. Het is ook bijna onmogelijk geworden in onze tijd van overvloed.

En toch is het nodig. Dat je kiest om vandaag dít wel te doen. En vooral dat je kiest, echt besluit, om dat andere dus NIET te doen! Dat is wat prioriteiten stellen echt betekent: dit wel en dat dus NIET.

Ja maar…. 

Ik hoor het je denken. Je leest wat ik hier schrijf en denkt dan: “Is dit nou realistisch? Ik kan toch niet de helft van mijn werk NIET doen?

Mijn antwoord is: Jawel, dat kun je. Sterker nog: dat doe je nu waarschijnlijk ook al. Wat ik voorstel is dat je inderdaad maar de helft doet van wat jij denkt te moeten doen. Alleen kies je nu wel voor de juiste helft!

Het fijne is: als je een goede focus hebt, dan is kiezen een stuk makkelijker. Want dan weet je al wat je wilt bereiken en welke klusjes je vandaag echt zullen helpen om je doel te halen. Maar ik geef toe, het blijft lastig om dingen niet te doen. Om je eigen verwachtingen los te laten en soms ook dromen op te geven. Maar als het je lukt, dan zul je meteen merken dat het werkt.

Rust in je hoofd

Een echte keuze levert je meteen voordeel op: rust. En dat kunnen we in deze hectische tijd heel goed gebruiken, want het wordt steeds schaarser. Met een rustig hoofd kun je veel beter werken, makkelijker dingen onthouden en ook weer betere keuzes maken grappig genoeg.

Durf jij het aan?

Ben je geïnspireerd door deze blog en denk je: Ja, ik wil minder doen en toch meer bereiken! Maar ben je misschien bang dat je toch geen keuzes kunt maken of vind je het lastig om je doelen te bepalen? Roep dan hulp in. Van een professionele coach zoals ik of van vrienden en collega’s. Iemand om mee te sparren kan al heel veel opleveren.

Of schrijf je in voor een van de online trainingen op Ondernemen met Focus.