Home > Meer overzicht > Slimmer Werken > Doe eens wat minder! (de mythe van multitasken)

Doe eens wat minder! (de mythe van multitasken)

Soms worden we wel heel erg gepusht om twintig dingen tegelijk te doen. Zoals elkaar op de hoogte houden van alle interessante dingen die je meemaakt. Zit je een presentatie of workshop te volgen, moet je er ook nog over tweeten! Ik zou het niet kunnen, ik zou de helft van wat er gezegd wordt gewoon missen. Oftewel: ik ben vanzelf al niet zo goed in multitasken.

Stiekem geldt dat ook voor veel anderen, maar die hebben het niet in de gaten. Toch is het echt waar: het is beter om één ding goed te doen dan twee dingen half.

Waarom is multitasken zo slecht?

Door je aandacht vast te pinnen, stop je met multitasken.

1. Multitasken kost meer tijd

Multitasken bestaat eigenlijk niet, tenminste niet voor taken waar je echt je aandacht bij moet houden. Want in tegenstelling tot de moderne computers laadt ons werkgeheugen niet twee programma’s tegelijkertijd, maar moeten we continu tussen twee taken switchen. En bij iedere switch kost het dus even tijd voordat je weer echt bij de les bent. Het gevolg: tijdverlies.

2. Je maakt meer fouten

Doordat je telkens van onderwerp wisselt, is je concentratie nooit zo optimaal als hij zou zijn als je je maar met één ding bezig houdt. De kans op fouten is dan ook groter. Ook je langetermijngeheugen werkt slechter bij multitasken. Om iets op te slaan in je hersenen is échte focus nodig.

3. Multitasken zorgt voor extra afleiding

Je traint jezelf om aandacht te besteden aan een onderwerp. En als er iets tussenkomt, dan ben je sneller weer terug bij waar je was. Want, waar was je ook alweer mee bezig?

Dat is niet alleen handig, het is zelfs broodnodig. Want in onze informatiemaatschappij is de afleiding alomtegenwoordig. En ook jij hebt er volop last van, want je brein is gemaakt voor afleiding. Door vaker te singletasken train je dus je brein om die afleiding te weerstaan.


Zo stop je met multitasken:

Ruim je bureau op

Zorg dat op je bureau alleen die dingen liggen waar je op dat moment mee bezig bent. Leg andere spullen (die je misschien wel straks nodig hebt) opzij, in je doen-bakje, of liever nog helemaal uit het zicht. Dat vermindert de kans op afleiding en dus kom je minder snel in de verleiding om te multitasken.

Een programma tegelijk

Eigenlijk wil je dat je brein maar 1 programma tegelijk afdraait. En dat zul je echt niet bereiken door op je computer wel 5 verschillende vensters open te hebben staan.

Doe dus hetzelfde op de computer als met je bureau. Sluit programma’s af die je momenteel niet gebruikt, alleen de vensters van de programma’s die je echt nodig hebt voor je huidige taak staan open.

Natuurlijk mag je wel je browser open hebben staan omdat je naar internetradio aan het luisteren bent. Maar zorg dat je dan ook alléén die pagina open hebt staan (en niet ook Nu.nl bijvoorbeeld).

Alle toeters en bellen uit

Zet alle meldingen op computer, telefoon en tablet uit. Geen Outlook-meldingen dat er mail is binnengekomen, geen Facebook, LinkedIn of Twitter-afleidingen. En zet je telefoon uit of schakel hem door naar je voicemail. Je kunt straks ook die berichten wel afluisteren en dan bel je in een keer iedereen terug.

Je hoeft dit uiteraard niet de hele dag onbereikbaar te zijn, maar zorg dat je in ieder geval gedurende een blok van een of meerdere uren ongestoord kunt doorwerken.

Wil jij ook leren hoe je zonder afleiding kunt werken? Volg dan mijn online training Slimmer Werken doe je zo. Hier vind je er meer informatie over.

Beloon jezelf

En de leukste tip van allemaal: beloon jezelf na zo’n periode van concentratie. Een van de redenen waarom je zo graag de mail tussendoor checkt (of Facebook of twitter) is dat je beloningssysteem in je hersenen wordt geactiveerd als je een bericht ontvangt. Vervang die kick dus door iets anders of juist niet: beschouw het als een beloning dat je na een uur singletasking heerlijk je mail mag checken!

Gerelateerde artikelen: