Home > Rust in je hoofd > Je huis opruimen > Voorjaarsschoonmaak: zo doe je dat!

Voorjaarsschoonmaak: zo doe je dat!

De lente is begonnen, de klok alweer een uur vooruit gezet en ook de zon heeft besloten tevoorschijn te komen. Tijd dus voor de grote voorjaarsschoonmaak.

Voorjaarsschoonmaak blik en veger

Volgens Wikipedia is de voorjaarsschoonmaak een oud gebruik dat werd uitgevoerd op het moment dat men door de eerste zonnestralen de stofvlokjes door het huis zag dwarrelen. Niet alleen werden alle kamers en meubels een grondig onder handen genomen, ook werd de inhoud van kasten kritisch bekeken, weggegooid wat wegkon en geordend wat geordend moest worden. En dat lijkt behoorlijk op de methode van de professional organizer.

Toch is de grote voorjaarsschoonmaak absoluut niet hetzelfde als professional organizing. Waar de voorjaarsschoonmaak slechts een keer per jaar wordt uitgevoerd, is de kern van professional organizing nu juist dat je regelmatig de boel opruimt en zo automatisch alles op orde houdt. Maar dat neemt niet weg dat de start van het voorjaar een goede gelegenheid is om je huis of werkplek eens flink onder handen te nemen.

Voorjaarsschoonmaak TIPS:

Thuis:

  • Pak slechts één ruimte tegelijk aan. Zo blijft het te overzien.
  • Zet manden, bakken of vuilniszakken klaar voor spullen die ergens anders heen moeten.
  • Plan alvast een ritje naar de kringloop, het milieupark of de vrienden die jouw spullen goed kunnen gebruiken. Zo verlaten je spullen ook daadwerkelijk je huis!
  • Betrek je kinderen ook bij de voorjaarsschoonmaak. Zo leren ze al jong het belang en nut van regelmatig opruimen. En natuurlijk zorg je voor een leuke beloning achteraf.

Op het werk:

  • Kijk een voor een je lades en kasten na of er dossiers of andere spullen weg kunnen. Dus echt plank voor plank en lade voor lade:
    1 – Haal alles eruit of er vanaf;
    2 – Leg alleen terug wat terug MOET;
    3 – Maak stapels voor de verschillende bestemmingen, zoals: archief, een collega, de oud-papierbak of het bakje ‘Te Doen’
  • Zorg voor een flinke oud papier-bak, al dan niet afgesloten, of een papierversnipperaar als je veel papieren dossiers hebt.
  • Maak eerst je bureau of een (vergader)tafel zo goed mogelijk leeg. Dan heb je een mooi oppervlak om op te sorteren.
  • Zorg dat je een paar uur ongestoord kunt opruimen.
  • En zorg dat je voldoende tijd overhoudt om alle spullen ook weg te brengen, zodat je werkplek echt opgeruimd achterblijft.

Gerelateerde artikelen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.