Home > Meer tijd > Timemanagement tips > Zo hou je je wél aan je planning

Zo hou je je wél aan je planning

Ze had een goede planning gemaakt, dacht ze. Maar toen er een klant belde met een dringende klus, was ze haar voornemens zo weer vergeten. Het gevolg: veel haastwerk, een paar dagen vol stress en uiteindelijk hoofdpijn. En natuurlijk lag er nou een todo-lijst vanaf het bureau naar haar te staren, vol met klussen die eigenlijk al lang af hadden moeten zijn.

Zo maar een voorbeeld van wat een van de deelnemers aan de Planningsessie van Ondernemen met Focus een tijd geleden in de chat met me deelde. Een voorbeeld dat regelmatig terugkomt. Want hoewel de Planningsessie een uitstekende manier is om in ieder geval die planning te maken, om hem dan ook uit te voeren, dat is nog best lastig! Niet alleen omdat de realiteit altijd anders is, het komt ook doordat je weer heel snel afgeleid bent van dat plan.

Oud brein

Want zo modern als onze apparaten zijn, zo ouderwets zijn onze breinen. Ontwikkeld in een ver verleden waarin de wereld een stuk gevaarlijker was en je overleven afhankelijk was van hoe goed je in de groep lag. Dus is jouw brein er nog steeds op ingesteld om ervoor te zorgen dat iedereen je aardig vindt.

Wil jouw klant aandacht? Dan geef jij hem die.
En als er iemand een berichtje stuurt met een vraag om te helpen, dan doe je dat ook.

Die reacties gaan zo snel, dat je brein helemaal geen rekening meer houdt met het plan dat je zo weloverwogen (of heel snel op de achterkant van een envelop) had gemaakt.

Waarom doe jij wat je doet?

Gelukkig kun je je daar wel een beetje tegen wapenen. Dat doe je door jezelf iedere dag te herinneren aan je persoonlijke waarden, de onderliggende reden waarom je überhaupt die planning wilde maken, waarom je bent gaan ondernemen of juist die baan hebt gekozen. Waarom je doet wat je doet, dus.

Dit is een van de eerste stappen om je gebrek aan tijd op te lossen. In dit artikel lees je over daar meer over.

Die persoonlijke waarden zijn natuurlijk voor iedereen anders. En het kost ook best wel wat tijd om ze goed op papier te zetten. In Ondernemen met Focus besteden we daar maar liefst 2 lessen aan, zo belangrijk is het.

Voor nu geef ik je een aangepaste, kortere, oefening die je hopelijk wel al een klein stukje vooruit helpt.

Werk slimmer, niet harder

Ondernemen met Focus

Het online trainingsprogramma voor ondernemers met passie. Verbeter je mentale prestaties en productiviteit door een betere balans werk/privé te creëren.

Oefening: persoonlijke waarden

Stap 1: brainstormen

  • Pak pen, papier en een kookwekker (je timer op je telefoon voldoet natuurlijk ook).
  • Zet de timer op 5 minuten.
  • Schrijf in die tijd op wat jouw belangrijkste reden is om uitgerekend dit bedrijf te hebben / deze werkzaamheden uit te voeren. Het mag van alles zijn: geld, mensen helpen, de wereld beter of mooier maken, zelf gelukkig worden.
  • Als de wekker afloopt stop je en ga je naar stap 2.

Stap 2: herformuleren

  • Lees wat je zojuist hebt opgeschreven en kies 1 element dat voor jou het belangrijkste is en dat je iedere dag kunt toepassen.
  • Herschrijf dat in een wens: “Ik wil iedere dag…”
  • Maak het zo concreet mogelijk. En dat betekent dat het de lading niet dekt (want je wilt nog zo veel meer):
    “Ik wil iedere dag iemand laten lachen.”
    “Ik wil iedere dag iemand helpen zijn/haar tijd beter te benutten.”

Stap 3: kleiner maken en uitvoeren

  • Beschrijf nu de allerkleinste stap die je kunt zetten om dat vandaag te bereiken.
  • Doe wat je zojuist hebt opgeschreven.

Stap 4: herhalen

  • Lees iedere dag de wens die je hebt opgeschreven. Zorg dat je het iedere dag ergens kunt lezen, pak het er bewust iedere dag bij.
  • En bedenk iedere dag heel concreet welke hele kleine stap je kunt zetten om die wens uit te laten komen.

Valkuil:

Deze oefening is zo simpel – als je eenmaal de eerste stap hebt uitgevoerd – en hij werkt zo goed dat je waarschijnlijk in de verleiding komt om nu allerlei wensen en kleine stappen te gaan formuleren. Niet doen! Beperk je (voorlopig) tot 1 waarde, 1 wens en iedere dag weer 1 kleine stap. En hou maar in de gaten wat het met je doet. Laat je me dat hieronder ook weten?

PS: deze oefening kun je natuurlijk ook toepassen op je privéleven. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze wensen:

  • “Ik wil iedere dag mijn gezondheid een beetje beter maken.”
  • “Ik wil iedere dag iets doen dat mijn kinderen helpt te groeien.”

Bedenk zelf maar een mooie wens. En voer hem iedere dag uit.

Schrijf je in voor het Emagazine

Extra tips, trucs en kortingen ontvangen? Meld je dan nu aan!