Home > Meer balans > Minder stress > Waarom zzp-ers geen droog brood verdienen

Waarom zzp-ers geen droog brood verdienen

Het zzp tarief is volop onderwerp van discussie, tijdens onderhandelingen met een opdrachtgever maar ook onder zzp-ers zelf. Want hoe bereken je nou een goed tarief? Een ding is zeker: als je een mooie boterham wilt verdienen, dan kun je maar beter zorgen dat je weet waar je tijd in gaat zitten!

Een tijd geleden was #tegendebakker trending topic op Twitter. Een hele stoot aan opmerkingen die freelancers en zzp-ers over zich heen kregen van opdrachtgevers, dingen die je echt niet tegen de bakker zou zeggen. Zoals deze: “Jeetje, wat is dat duur! Mijn neefje doet dat voor half geld.”

Het is een feit: voor veel zzp-ers staan de tarieven onder druk, onder andere omdat er veel aanbod is van niet-professionals die het er naast doen. En natuurlijk ook doordat opdrachtgevers niet beseffen wat echte kwaliteit kost. Terwijl ze wel fatsoenlijk geld neertellen voor een mooi meergranenbrood, snappen ze niet dat ze met de lage tarieven voor zzp-ers niet meer dan het equivalent van een slap fabrieksbroodje kunnen krijgen. Een halfje wel te verstaan!

Pittige gesprekken

Ook ik moet soms pittige gesprekken voeren met opdrachtgevers (vaak trouwens zzp-ers) over mijn tarief. Laatst bijvoorbeeld nog bij een gemeente over het te hanteren tarief voor (specialistische) begeleiding van mijn PGB-cliënten. Maar gelukkig snappen mijn klanten over het algemeen wel dat het de investering meer dan waard is.

Te lage prijzen

Meer zorgen maak ik me eigenlijk om de klanten die telkens weer een te lage prijs vragen voor hun eigen diensten en producten en zich daardoor in de problemen werken.

Zoals een van de vormgevers die ik coach. Hoewel ze vaste prijzen voor haar producten hanteert, kost het haar iedere keer weer meer tijd dan ze denkt. Met als gevolg dat ze soms wel twee keer zo lang bezig is. Allemaal uren die ze niet betaald krijgt.

Eigenlijk zou ze gewoon twee keer zoveel voor haar werk moeten vragen. Want, net als de meeste mensen, is ze optimistisch van aard en calculeert ze meestal te weinig tijd in voor haar klussen als ze een offerte maakt.

Hoe bereken je het zzp tarief?

Niet doorberekenen

En het is nog veel erger: omdat ze wel echt kwaliteit levert, doet ze wel altijd iets extra’s voor de klant, ook als het gevraagde eigenlijk niet in de prijs zit. Maar ook daar houdt ze geen rekening mee, niet in haar planning en zeker niet in haar offertes. Het gevolg: een overwerkte vormgever die soms tot diep in de nacht zit te werken en nog steeds geen droog brood verdient.

Hoe zit dat bij jou?

Merk jij ook dat je te veel uren werkt en in vergelijking daarmee te weinig verdient? Denk dan eens na over hoe je je prijzen hebt opgebouwd. Hou er bij het maken van offertes rekening mee dat er altijd meer tijd in gaat zitten dan je denkt, zeker als je geen standaard product of dienst levert.

Je krijgt hier meer inzicht in door een tijdje je uren goed bij te houden en aan nacalculatie te doen. Hoeveel uren ben je gemiddeld kwijt aan product of dienst X? Heb je daar alle bijkomende klusjes (zoals reistijd, voorbereidingstijd en noem maar op) ook in doorgerekend?

Laat je vervolgens niet van de wijs brengen bij de onderhandelingen. Je hebt nu harde data achter de hand om aan te tonen dat dit de prijs van kwaliteit is. Hiermee overtuig je de klant en wat wellicht nog belangrijker is: ook jezelf! Ook in een zzp tarief mag kwaliteit doorberekend worden.

Als je het slim aanpakt, doe je meer met de informatie die je op deze manier hebt verkregen. Het levert je namelijk ook mooie inzichten op in hoe je een goede planning opzet. Want zzp-ers zijn niet alleen slecht in onderhandelen over hun tarief. Ze zijn ook chronisch optimistisch.

Online training Slimmer Plannen
Leren hoe je een betere planning maakt?

Volg de online training Slimmer Plannen

Meer ruimte in je dag begint bij het maken van een betere planning. Leer hoe je dat doet met deze korte training.

Niet alleen het tarief

Dat zul jij vast ook wel zijn. Met als gevolg dat je te krap plant en daarmee jezelf klem zet. Een van de onderliggende redenen waarom je te weinig vraagt. En een van de belangrijkste redenen waarom je continu loopt te stressen.

Maak het jezelf gemakkelijker en pas niet alleen je prijzen maar ook je planning dus aan. Daar zal trouwens ook je klant blij mee zijn, want die krijgt niet meer te horen dat de deadline een stukje opgeschoven moet worden.

Onmisbare ruimte

Een tijd terug heeft mijn klant eindelijk haar prijzen verhoogd. Iets wat ze al tijden  van plan was maar het lukte haar maar niet om de webpagina aan te passen. Want tja, daar had ze geen tijd voor!

Nu ze het gedaan heeft, wordt hopelijk niet alleen haar budget ruimer. Want als ze de nieuwe inzichten toepast in haar planning, dan heeft ze hopelijk eindelijk ook weer tijd voor ontspanning. En dat is uiteindelijk onmisbaar.  Net als dat brood van de bakker.

Schrijf je in voor het Emagazine

Extra tips, trucs en kortingen ontvangen? Meld je dan nu aan!